5

syytä hyödyntää elokuvien ja TV-sarjojen yhteistyömahdollisuuksia.

Viisi syytä brändille hyödyntää elokuvien ja TV-sarjojen yhteistyömahdollisuuksia

Yhteistyö elokuvissa ja TV-sarjoissa tuo parhaimmillaan brändille lisäarvoa niin myyntiin, markkinointiin, viestintään, bränditekemiseen kuin suhdetoimintaankin. Yhteistyön ympärille on mahdollista rakentaa sellainen kumppanuusmalli, joka tukee brändin strategian mukaisia tavoitteita ja hyödyntää myös mittaamista. Yhteistyökumppanuuden hyödyntämismahdollisuudet elokuvissa ja TV-sarjoissa ovat monipuoliset ja rakentuvat usein viiden alla olevan kohdan ympärille.

1. SISÄLLÖNTUOTANTO

Brändit tarvitsevat jatkuvasti ja enenevissä määrin erilaisia sisältöjä useisiin omiin kanaviinsa. Mainoselokuvat, somevideot ja vaikkapa tuotekuvat on usein määritelty vuoden markkinointisuunnitelmiin. 

Yhteistyö sisällöntuotannon ammattilaisten kanssa mahdollistaa brändille sen, että kumppanuuden puitteissa voidaan tuottaa korkealaatuista, monipuolista ja asiakkaiden tarpeisiin räätälöityä still- ja liikkuvan kuvan materiaalia, joka vastaa niihin tarpeisiin, jotka brändi on jo lähtökohtaisesti määritellyt. 

Lisäksi viihdyttävät sisällöt, jotka yhdistyvät kumppanuuden teemoihin, tarjoavat brändin kohderyhmälle piristävää vaihtelua tyypillisemmän sisällön oheen.

2. KOHDERYHMÄN TAVOITTAMINEN HEIDÄN VIIHTYESSÄÄN

Siinä missä perinteisen mainonnan avulla voi olla nykyaikana haastava tavoittaa tiettyjä kohderyhmiä, tarjoaa yhteistyö draamatuotantojen kanssa alustan, jossa brändi voi tavoittaa itselleen merkittävät asiakkaat silloin kuin nämä viihtyvät ja kuluttavat sisältöjä. 

Luonteva ja aito tapa olla osana käsikirjoitusta tai tarinaa mahdollistaa autenttisen tavan lähestyä katsojia ja esitellä brändin markkinointiviestejä ilman, että heidän viihtymistään tarvitsee keskeyttää. Tällöin voidaan myös ajatella, että kohderyhmä hakeutuu markkinointiviestin äärelle vapaaehtoisesti. 

Tuotesijoittelussa on kuitenkin ensisijaisen tärkeää, että tuote tai palvelu on osana elokuvan tai TV-sarjan maailmaa autenttisesti ja se tuntuu uskottavalta. Päälle liimatut asettelut aiheuttavat helposti närkästystä ja voivat kääntyä itseään vastaan eivätkä ne ole kenenkään etu.

3. PR- JA SUHDETOIMINNAN AINUTLAATUISUUS

Elokuva- ja TV-sarjojen maailma on monille entuudestaan tuntematon. Koko tuotannon kaareen liittyvä mystiikka ja pitkän ajanjakson tarjoamat hetket voivat toimia brändille lähteenä, josta ammentaa omille sidosryhmille elämyksiä ja kokemuksia, jotka ovat ainutlaatuisia ja ikimuistoisia.

Niin esituotanto ja kehitysvaihe, kuin kuvauksetkin mahdollistavat keinoja osallistaa omia sidosryhmiä monin eri tavoin osaksi projektia. Kuvausten jännittävyys kuvauspaikkavierailuineen ja avustajakokemuksineen tai ensi-iltojen punaiset matot tähtipölyineen voivat toimia niin kilpailujen voittoina kuin oman henkilöstön motivointina tai palkitsemisena. 

Mahdollisuus kurkistaa kulissien taakse on piristysruiske, joka jättää muistijäljen ja jonka voi palauttaa mieleen vielä vuosienkin päästä, kun istahtaa kotisohvalle ja päätyy katsomaan omasta televisiosta jotain, jossa oli itse mukana.

4. HUOMIOARVO JA ILMIÖTTÄMINEN

Elokuvien ja TV-sarjojen näkyvyyden, tunnettuuden ja mahdollisten ilmiöiden hyödyntäminen tarjoaa brändeille monipuolisesti keinoja tavoittaa omia kohderyhmiä. Erilaiset taktiset kampanjat, tuotteistamiset ja aktivoinnit voidaan sitoa hankkeen vuosikelloon, jolloin kumppanuuden aikana voi hyödyntää useita eri vaiheita ja näin brändi sitoo itsensä vahvasti osaksi ilmiötä ja sen teemoja ja maailmaa. 

Tässä yhteydessä voidaan myös hyödyntää viestintää, jolloin brändi voi kertoa itselleen tärkeistä arvoista, jotka yhdistävät brändin hankkeeseen.

5. YHTEISMARKKINOINNIN TEHO JA MONIKANAVAISUUS

Elokuvien ja TV-sarjojen omaa markkinointisuunnitelmaa on mahdollista hyödyntää, kun brändi rakentaa omaa vuosikelloaan. Tuotanto- ja levitysyhtiöt panostavat varsinkin ensi-illan ympärillä mahdollisimman monikanavaiseen markkinointiin ja yhteistyön myötä usein myös mediakumppanit tarjoavat kumppanihintaisia alustoja yhteistyökumppaneiden hyödynnettäväksi.

Lisäksi tuotantoyhtiöt sitoutuvat aina myös nostamaan yhteistyökumppanit ja heidän tarinansa osaksi hanketta, jolloin aktiivisesta yhteistyöstä voi ammentaa aivan uudenlaista ansaittua mediaa.

KIRJOITTAJA:

Laura Sutinen

laura sutinen

Partnership DIRECTOR

+358 40 190 4449
laura@rcba.fi

KIINNOSTAAKO KOHTEEMME?

Täytä yhteystietosi, niin lähetämme sinulle ajantaisen listan kaikista kohteistamme!